Jouw hersenen gebruiken 20 procent van de zuurstof en bloed in je lichaam.

De effecten van sport op de hersenen

Wist je dat sporten een onvoorstelbaar positieve invloed heeft op lichaam en geest? Ja je leest het goed: sporten is niet alleen goed voor de fysieke, maar ook voor de mentale gezondheid. Het verbetert je stemming, concentratievermogen en nachtrust. En dit zijn slechts enkele effecten van sport op de hersenen. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over beweging en je hersenen.

Sport verbetert je stemming

Iedereen wil natuurlijk graag mentaal gezond blijven. Helaas pakt dit in de praktijk soms anders uit. Uit onderzoek van Trimbos is gebleken dat 4 op de 10 mensen in zijn of haar leven wel eens een psychische aandoening heeft gehad. Hopelijk behoor jij niet tot deze groep. Door te sporten verklein je de kans op geestelijke problemen. Het effect van sport op de hersenen is groot. Wie in beweging is maakt het stofje dopamine aan in de hersenen. Daardoor verbetert je humeur aanzienlijk. Daarnaast is sporten een goede manier om in contact te komen met andere mensen. Het is dus een sociaal gebeuren en levert je misschien wel nieuwe vrienden op. En ook dat verbetert natuurlijk je stemming!

Sportbeoefening verbetert je concentratievermogen

Door te sporten krijgen je hersenen meer bloed. Dit is goed voor je gezondheid, omdat er dan sprake is van meer zuurstof en voedingsstoffen. Die verbeteren op hun beurt jouw concentratievermogen en het werkgeheugen. De hersenen zorgen er namelijk voor dat onbelangrijke prikkels uit de nabije omgeving jou niet afleiden.

Sport verbetert je nachtrust

Wil je graag een leven met niet of nauwelijks stress? Dan is het verstandig om vaak lekker veel te gaan sporten. Het zorgt voor afleiding en sociale contacten. Bovendien maken je hersenen stofjes aan die zorgen voor een gelukkig en ontspannen gevoel. Zelfs je nachtrust gaat door alle inspanning én ontspanning met sprongen vooruit. Bovendien verbeteren lichamelijke activiteiten de kwaliteit van de slaap. Je belandt sneller in dromenland én slaapt veel dieper.Sport en andere vormen van lichamelijke activiteit verbeteren de kwaliteit van de slaap. Dit komt door het feit dat je sneller in slaap valt én dieper slaapt.

Tip: sport niet vlak voordat je gaat slapen

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je ’s ochtends fris en energiek uit bed stapt. Je voelt je gezonder en fitter, wat meteen de kans op sombere buien verkleint. Je kan de hele wereld aan! Dit betekent natuurlijk niet dat je de hele dag moet gaan sporten. Een avondtraining vlak voor het slapengaan werkt vaak averechts. Het kan je namelijk te energiek maken, waardoor je de slaap niet meer kunt vatten.

Sport helpt tegen stress en depressie

Een belangrijk effect van sport op de hersenen is vermindering van stress en angst. Helaas hebben veel Nederlanders daar last van. Uit cijfers van de GGZ blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders last heeft (gehad) van een angststoornis. Een gebrek aan eigenwaarde en zelfvertrouwen speelt zeker een rol bij het ontstaan van bepaalde angsten. Door in beweging te zijn bouw je meer zelfvertrouwen op. Het toegenomen gevoel van eigenwaarde verkleint de kans op sombere gevoelens of zelfs depressie. Daar is ook een biologische verklaring voor. Tijdens een lichamelijke activiteiten komen er namelijk stofjes in de hersenen vrij die zorgen voor een blij en energiek gevoel. Wij hebben ze even voor jou op een rij gezet:

  • Dopamine: Wanneer je iets doet wat je fijn vindt komt dit zogeheten ‘genotshormoon’ vrij. Het geeft een fijn gevoel, maar heeft ook een andere kant. Dopamine komt namelijk ook voor bij verslavingen, zoals roker. En dat is natuurlijk een stuk minder gezond!
  • Endorfine: Een natuurlijke pijnstiller dat zorgt voor een ‘euforisch’ gevoel. Dit anti-stress hormoon werkt zeer snel
  • Serotonine: Staat ook wel bekend als het ‘gelukshormoon’. Dit stofje zorgt voor een betere gemoedstoestand en meer zelfvertrouwen. Dit komt onder andere door het feit dat het cortisol in je lichaam neutraliseert, waardoor stressgevoelens afnemen.
  • Adrenaline: Hoewel dit officieel een stresshormoon is, heeft het toch een positief effect op je lichamelijk en geestelijk welbevinden. Wanneer je lichaam adrenaline aanmaakt ervaart het meer stress. Daardoor kom je als het ware in een ‘overlevingsmodus’ terecht die voor meer focus zorgt. Het resultaat? Je presteert beter dan ooit en dat geeft een fantastisch gevoel.

Sport geeft jouw zelfvertrouwen een boost

Kan jouw zelfvertrouwen wel een oppepper gebruiken? Ga dan sporten. Het is een van de beste manieren om zelfverzekerder te worden. Door de verschillende stofjes die vrijkomen in de hersenen voel je je gelukkiger en zelfverzekerder. Wanneer je lekker beweegt ervaar je een gevoel van controle. Veel mensen vinden dit erg fijn. En wellicht verlaagt dit de drempel om sociale contacten te leggen tijdens het sporten. Veel vrienden hebben is gezellig en verhoogt het zelfvertrouwen. Zo is het kringetje weer rond!

Beweging en je hersenen: onlosmakelijk met elkaar verbonden

Inmiddels is wel duidelijk dat sporten zeer goed is voor de hersenen. Zowel lichamelijk als geestelijk ga je er echt door vooruit. Maar welke sporten zijn nu het beste? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, omdat het voor iedereen persoonlijk is. Maar over het algemeen staan voetbal, basketbal en honkbal bekend als echte teamsporten waar je veel sociale contacten opdoet. Bovendien zijn het kweekvijvers voor geboren leiders. Je traint en speelt met een team en wint en verliest samen. Vaak wordt al snel duidelijk wie de leiding heeft in een team. Misschien ben jij dat wel. Hoe dan ook schept samen sporten een bijzondere band.

Danspasjes leren is goed voor de hersenen

Een andere sport die goed is voor je hersenen is dansen. Het heeft met name een positief effect wanneer je nieuwe pasjes leert. Schud je graag met de heupen? Dan raden we zeker aan om een les hiphop- of jazzdansen te volgen waarbij je pasjes onder de knie moet krijgen. We wensen je veel succes!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print
guest
0 Berichten
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties