Informatie kan door je hersenen reizen met een snelheid van ongeveer 400 km per uur.

Neurotransmitters

Neurotransmitters worden vaak overdrachtstofjes genoemd. Een neurotransmitter is een signaalstof die in synapsen zenuwimpulsen overdragen tussen zenuwcellen. Ze zijn verantwoordelijk voor bewuste en onbewuste reacties in het brein en het lichaam. Er zijn veel verschillende neurotransmitters in het lichaam. Een paar daarvan spelen een groot rol in je leven en hoe je jezelf op een dagelijks level voelt.

Mensen die geen goede balans van neurotransmitters hebben zijn meer vatbaar voor vetzucht, stemmingsstoornissen, gewichtsproblemen, concentratieproblemen en over het algemeen een slechte gezondheid. Alles rondom het brein en neurotransmitters is zeer complex, maar wij gaan het belangrijkste voor jou op een rijtje zetten. Deze informatie kan je goed helpen met het optimaliseren van je brein functies. Hier volgen de meest voorkomende en belangrijkste neurotransmitters.

Serotonine

Je hebt er vast wel van gehoord, serotonine. Maar wat is het nou precies? Serotonine staat ook wel bekend als het gelukshormoon. Wat mensen vaak verkeerd hebben is hoe serotonine werkt en hoe belangrijk dat je ook hiervan een gezond gehalte moet hebben. Omdat het goed is, betekent niet dat meer altijd beter is. Dit is vooral het geval met serotonine. Dit stofje speelt een rol in stemmingen, gedrag, eetlust, nachtrust, slaapproblemen én seksuele verlangen en functie.

Serotonine is niet de enige neurotransmitter op het gebied van psychische problemen. Als het zo simpel was, zou antidepressiva succesvoller zijn dan het is. Dr Mark Hyman, een bekende Amerikaanse arts, heeft hier onderzoek naar gedaan en geeft aan dat 80% van de cliënten beter wordt met alleen een placebo pill. Het zit dan dus voornamelijk ook gewoon in je hoofd.

Lage serotonine levels kunnen zorgen voor veel problemen. Denk bijvoorbeeld aan slaapproblemen, geen zin in fysieke activiteiten, niet in staat om te relaxen, zweetnachten en veel meer. Deze symptonen kun je allemaal verhelpen met simpele veranderingen in je leven. Medicijnen moeten de laatste optie zijn. Je kan bijvoorbeeld gezonder eten, wat bijna direct effect heeft op je neurotransmitters. Suiker is bekend als grote boosdoener als het gaat om je lichaam en brein.

Dopamine

Wat is dopamine? Wat doet het met je en hoe? Dit zijn vragen die tientallen jaren voor controversie zorgden in de neurowetenschap. Dopamine is een neurotransmitter dat gelinkt staat met plezier, beloning, drive en motivatie. Mensen met lage dopamine levels kunnen problemen hebben met van de bank af komen en fysiek te trainen. Dit kan vervolgens zorgen voor verslavingen zoals eten, roken, gamen of social media.

Terugkijkend op het begin van menselijk leven, kan je zeggen dat dopamine ervoor zorgde dat je goed kon jagen en brood op de plank kon brengen. Als je dit niet deed, zou je uiteindelijk vroeg sterven. De beste jagers hadden dus vast een hoog dopamine level. Door de grote veranderingen in het moderne leven, kunnen mensen met zelfs een laag dopamine level lang door het leven gaan. Echter is dit niet gezond en wordt het aangeraden om meer moeite te doen om balans te brengen in verschillende neurotransmitters, waaronder dopamine.

Als je voor een lange tijd stress ervaart kan de productie van dopamine in problemen komen. Om toch te compenseren met het gebrek aan dopamine, kan je in aanraking komen met tijdelijke sussers, die vervolgens jouw gezondheid verder laten dalen. De grootste vier boosdoeners zijn suiker, cafeïne, alcohol en drugs (waaronder tabak). Het lijkt je een goed gevoel te geven, maar dat gevoel gaat snel weer weg. Hierna voel jij je onrustig, prikkelbaar en geïrriteerd.

Het is dus belangrijk om dopamine aan te maken met de juiste middelen en activiteiten. Op onze website bespreken we onder andere lifestyle veranderingen die je kunnen helpen je overdrachtstofjes in balans te brengen. Ook bespreken wij de juiste voeding, suppplementen en eventueel medicijnen die je brein én lichaam goed laten functioneren.

Acetylcholine

Acetylcholine was de eerste neurotransmitter dat geïdentificeerd werd, in 1913 door Henry Hallett Dale. Bij onderzoek werd toen al geconcludeerd dat het een belangrijk stofje is voor een gezond hart. Het is een neurotransmitter dat een rol speelt in zowel het zenuwstelsel als het lichaam. Het speelt een rol in opwinding, geheugen, leren en neuroplasticiteit. Het laatste, neuroplasticiteit, is het vermogen van de hersenen om zich te herstellen en herstructureren. Daarnaast helpt acetylcholine ook met focus en speelt het een deel in de REM-slaap.

Als je goed gebalanceerde waardes van acetylcholine wilt bereiken, is voeding heel belangrijk. Voeding dat veel choline bevat, zoals: melk, eieren en pinda’s, is nodig voor de aanmaak van acetylcholine. Ook organische rundvlees en vis kunnen je helpen naar een gezonde breinfunctie. Nog een feit: babyvoeding bevat veel choline, aangezien pasgeboren baby’s deze stof nog niet zelf aanmaken. Hier zie je ook het belang van dit stofje.

Er is een sterke link tussen acetylcholine en de ziekte van Alzheimer. Mensen met deze ziekte ervaren een vermindering van acetylcholine zo hoog als 90%. Het doodgaan van de hersencellen resulteert in een slechter geheugen en cognitieve functies. Het beïnvloed zowel het kortetermijngeheugen als het langetermijngeheugen. Acetylcholine is iets om op te letten, als je een gezonde breinfunctie wilt. Er zijn hier veel supplementen voor. Bovendien helpt een goed dieet je op vroege leeftijd scherp te houden. Vooral Alzheimerpatiënten, maar ook voor gezonde mensen met geheugenproblemen.

GABA

GABA is ook wel bekend als Gamma-aminoboterzuur. Het wordt vaak de “remmer van het brein” genoemd, aangezien het in supplementvorm gebruikt wordt tegen angst. GABA-supplementen hebben ook een sterk kalmerend effect. Hogere levels van GABA in je hersenen geven je een kalm en verzadigd gevoel. Daarnaast heeft het ook andere effecten, zoals het verbeteren van je geheugen. Dit maakt het perfect voor studeersessies en lange werkuren.

Jouw GABA-waarden zijn afhankelijk van genetische aanleg, voeding, lifestyle en andere factoren. Zo haalt bijvoorbeeld cafeïne, wat vooral in koffie zit, de GABA waarden naar beneden. Hierdoor wordt je angstig, paniekerig en snel geirriteerd als je te veel koffie drinkt. Alcohol haalt GABA en serotonine weer naar boven, waardoor je relaxed en sociaal wordt.

Zoals je waarschijnlijk al kan concluderen uit de positieve effecten van GABA, is het ook sterk gelinkt met slaap en slaapproblemen. Er is in 2008 studie gedaan door de Division of Sleep Medicine naar mensen met slaapproblemen. Hieruit bleek dat ze 30% lagere GABA-waarden hebben vergeleken met mensen met gezonde nachtrust. Het is inmiddels ook bekend dat als je wakker wordt, moeilijker terug in slaap valt met lage GABA-waarden. Het belang van GABA-supplementen is dan ook groot als jij jezelf herkent in deze symptomen.

Wat kan je doen voor een gebalanceerd GABA-level? Er zijn simpele veranderingen die je kan maken om dit te bereiken. Minder koffie drinken, met een maximum van één kop per dag kan een heel groot verschil maken in je breinfunctie. Voor het nemen van supplementen is het uiteraard ook een beter idee om je voeding aan te passen. Voeding hoog in GABA is bijvoorbeeld gefermenteerd voedsel, zoals kefir, miso, zuurkool en yoghurt. Lifestyle veranderingen zoals mediteren en yoga kunnen ook heel goed helpen hierbij.

Adrenaline

Adrenaline is ook wel bekend als epinefrine. Het is een hormoon en neurotransmitter waar je vast al van hebt gehoord. Als je een stressvolle situatie meemaakt en je hart snel begint te kloppen, komt het door adrenaline. Daarom wordt het ook wel een stresshormoon genoemd. Dit stofje is zeer belangrijk in zulke situaties, maar het is belangrijk om te weten dat te veel adrenaline schadelijk kan zijn voor je lichaam.

Hoe werkt het precies? Adrenaline is een overlevingshormoon. Het helpt ons reactievermogen te versnellen en sterk te zijn in gevaarlijke situaties. De amygdala detecteert zulke situaties en communiceert dit met de hypothalamus, een onderdeel van de hersenen. Vervolgens reageert het stofje adrenaline hierop en maakt het lichaam klaar om te “vechten of vluchten”. Dit effect was vooral vroeger van groot belang.

De effecten van adrenaline zijn uiteenlopend. Je oogpupillen verwijden, je hart klopt sneller, je zweet meer, je longen verwijden, je bloeddruk verhoogt en je bloedvaten vernauwen. De glucoseproductie in je lichaam verhoogt ook, waardoor je meer energie krijgt. Adrenaline-injecties worden vaak gebruikt bij hartaanvallen en levensbedreigende, acute allergieën.

Als je veel last hebt van stress (en adrenaline), is lichaamsbeweging het antwoord. Je kan bijvoorbeeld hardlopen, wielrennen, vechtsporten of fietsen. Daarnaast kunnen ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga je helpen kalmeren.

Noradrenaline

Noradrenaline is een hormoon en neurotransmitter, wat vaak verward wordt met adrenaline. Het werkt, net als adrenaline als een stresshormoon. De effecten van noradrenaline zijn anders, want ze zorgen juist voor de emotionele effecten. Een ander verschil is dat noradrenaline heel snel wordt afgebroken in je lichaam, terwijl adrenaline lang in je lichaam blijft.

Te weinig noradrenaline kan zorgen voor depressieve gevoelens, lusteloosheid en een verlaagd libido. Dit komt doordat je lichaam vervolgens minder dopamine aanmaakt. Door te weinig noradrenaline heb je ook minder zin om dingen te ondernemen. Daarnaast kan het je immuunsysteem aantasten. Mensen die last hebben van ADHD of depressie kunnen medicijnen gebruiken die de waarden van noadrenaline verhogen (zoals Strattera, Cymbalta en Effexor XR). De aminozuur tyrosine kan helpen met het balanceren van deze stofjes. Voeding dat specifiek noradrenaline boost zijn bijvoorbeeld bananen, boontjes, kip, eieren en vis.

Net als te veel adrenaline, kan te veel noradrenaline ook zorgen voor angst, te veel zweten, hoofdpijn en meer. Bij een teveel aan noradrenaline is het aan te raden om te mediteren en je suikerinname te verlagen. Ook is het verstandig om minder koffie te drinken.

Clear Focus van Mindscopic is wetenschappelijk ontworpen om bij te dragen aan hersenfuncties, zoals de concentratievermogen en leerprestaties. Met ingredienten zoals onder andere Bacopa Monnieri, Rhodiola Rosea Extract en L-Theanine is het een van de beste natuurlijke supplementen voor de hersenen. Ook geschikt voor vegetariers en veganisten.

Op zoek naar betere nachtrust? SleepWell Spray van MindScopic is een wetenschappelijk ontwikkeld product om de kwaliteit van jouw slaap te verbeteren. Met natuurlijke ingredienten zoals kamille extract, passiebloem extract, citroenmelisse en melatonine.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Printen

Vraag & antwoord

guest
0 Berichten
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties